lunes, 25 de mayo de 2015

Boilies, pellets en partikels... Hoeveel moet ik aanvoeren?

Het is een steeds terugkerende vraag: hoeveel moet ik aanvoeren? wat moet ik voeren? Maak ik een voerstek met pellets en vis ik met boilies? Er is geen vuistregel en de keuze van het voer is ontzettend uitgebreid. Pellets bijvoorbeeld hebben een snelle vertering in het darmstelsel van de karper. Daardoor kan de vis in een bepaalde tijd hiervan veel meer vreten als van ander meer voedingsrijk eten. Bij pellets is de witvis ook van de partij en dat betekent voernijd. Met pellets kun je de voerstek bijna niet overvoeren. Dit soort voer is uitermate geschikt in tijden dat de vis nauwelijks of traag aast, bij koude of zeer hoge watertemperaturen bijvoorbeeld. Pellets activeren de voerstek, de vis zal er vlug bij zijn. 5 tot 15 kg per dag aanvoeren is geen overdreven hoeveelheid. Bij boilies ziet de zaak er helemaal anders uit. Wordt er met boilies aangevoerd van 20-24 mm, dan zullen die bijna uitsluitend door karpers opgezogen worden. Indien er veel karper aanwezig is in het viswater en niet te veel vissers in de buurt, begin dan met 1 à 2 kg per hengel aan te voeren. Daarna pas bijvoeren als er vis gevangen wordt, anders niet. Bij onzekerheid over het aasgedrag van de karper in een nieuw water of ivm de slechte weersomstandigheden kan men ook beginnen met 0,5 kg per hengel aan te voeren. Sommige vissers voeren helemaal niet aan, maar vissen met een zeer hoogwaardige boilie op de hair. Dat kan ook functioneren, maar de aanbeten zullen in de meeste gevallen minder talrijk zijn. Lees meer op CarpHolidays.com: Wat aanvoeren en hoeveel?

No hay comentarios: