martes, 12 de abril de 2011

Karpervissen op Etang de Brigueuil

Verslag van Jan en Germ:

"Een water van ongeveer een 10 hectare groot waarbij er stond beschreven vlak met weinig obstakels. Al hoewel dit laatste niet helemaal waar was.
na een rit van meer dan 10 uur achter de rug te hebben en het bordje Brigueuil te voorschijn kwam begonnen onze hartjes al wat sneller te kloppen.
We hadden er zin in en dit was te merken in de heen rit, want door maar 1 pauze ingelast te hebben omdat er bloemetjes even wat water nodig hadden en de benen even te strekken werd er in 1 keer door gereden naar het water Etang de Brigueuil in centraal Frankrijk. Om deze reden waren we er ook sneller dan verwacht al aangekomen bij het BTW water. Daardoor werd er besloten om de eerste nacht maar een nachtje te slapen in de gehuurde pallas bus waar we meer dan zat ruimte hadden. In de vroege ochtend en het niet lekker liggen waren we opnieuw vroeg uit de veren en konden we om 7 uur alle papieren in orde maken en werd er kennis gemaakt met Dan en Tracey de eigenaren van dit goddelijk stukje water. Niet heel veel later parkeerden wij de bus en werden onze spullen met een quad richting stek 11 gebracht.

Als eerste werd de Baiter voerboot start klaar gezet omdat deze over een diepte meter beschikte en hier niet een rubberboot gebruikt mocht worden alleen voerboten.
De dieptes waren al snel zichtbaar en helaas wat er werd beschreven over de obstakel vrije plaatsen van Fisherman Holidays hadden we hier gelukkig wel enige ervaring mee. want juist waar de vissen zich op hoopten was juist tegen de obstakels en om vis te kunnen vangen werden de hengels dus tegen deze obstakels gelegd met zowel bijna de slip dicht. Kort op de hengels zittend en in de avonden wat meters er vanaf om toch nog enige reactie tijd te kunnen hebben om de vis uit de obstakels te houden. Er werd uiteraard gevist met de bollen van Sunrise Baitservice de RR Freezers die Arjen netjes voor ons had klaargemaakt en vacuüm had verpakt zodat deze een lange tijd vers en houdbaar bleven. Er werd ons daar aangeraden om maar 15 tot 20 bollen per hengel er in te gooien. Dit hebben wij dus niet gedaan.
Omdat vanaf dag 1 veel springende en rollende karpers op onze stekken bij de obstakels zich lieten zien werd er een flink gebied goed bestrooid met de RR bollen. En dat de vissen hier dol op waren bleek wel in deze mooie week van ons.

Wanneer we ons kamp hadden opgezet en de spots waren voorzien van de bollen werd het tijd om de eerste hengels te gaan uitvaren. De eerste vis werd al binnen het uur een feit en mocht ons kamp van dichtbij gaan bewonderen. Ze zeggen wel eens wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Ook wij begonnen klein met spiegels en schubs van 6 tot 10 kilo. Het werd de volgende dagen alleen maar beter voor ons en de vissen bleven komen. Op de eerste dag zat het weer wel mee maar de komende dagen daarna was het regen, regen, regen en nog maals regen maar dit weer hield ons niet en werd er regelmatig met een nat pak weer een vis op de fotografie geplaatst. elke dag om 17:00 werden de lijnen door Dan de eigenaar samen met ons op de spots gelegd waar jij ze wilde hebben zodat er ook een betere manier was om je voer wat verspreider en gerichter te voeren. Tijdens deze voer campagnes was er na een uur direct activiteit te merken en moest je stand by wezen bij je hengels want de kleinere karper bleven hierna run op run volgen. Toch hadden wij het hier niet alleen op de kleinere vissen gemunt maar ook op de grotere. Ik besloot om met 2 hengels een compleet nieuwe spot te proberen waarbij nog geen boilie van ons op was beland en die tot nu toe ook door de anderen compleet genegeerd werden. Ik legde een 2 tot 3 keer per dag de rig hier opnieuw neer en had aan de kant een lange tak omhoog gestoken zodat ik deze spot weer makkelijk kon vinden. Ik gooide hier enkel 8 tot 10 boilies per rig dropping op van 15 mm. 2 dagen lang bijna geen leven gehad, 2 keer toe dat de hanger in de ochtend in een andere positie hing maar niet tot een run of inhaking had geleid. Ik besloot om hier mijn andere nieuwe aanwinst op te plaatsen misschien dat enkele mensen dit ook wel kennen. De Black Monkey.

De Black Monkey werd op de 2de dag in de avond geplaatst en diezelfde avond wisten we een mooie dertig plus vis te verschalken, een prachtige spiegel. In de ochtend werd er nog een dertiger spiegel gevangen dankzij en mede mogelijk door de Black Monkey. toen bleef het de gehele dag rustig op deze hengel geen piep enkel zo nu en dan wat bellen op de spot. De kleinere karpers bleven zich de gehele dag door wel wat door melden zodat er geen verveling hoefde te wezen en wij de vissen gewoon bleven vangen. Tot laat op de middag ongeveer 16:12 één piep op de BM hengel. Ik zie de hanger bewegen rustig omhoog langzaam tergend langzaam, tot op dat moment dat de Monkey naar beneden klapt door het strak gespannen elastiek en na het beneden klappen van volgde er een keiharde run. daar begon het hengel uit de steun aanslaan bonk. Direct na 3 seconden vis contact vast zo vast als een huis door de opkomende lelies. Na de lijn wat te laten vieren en de spanning er wat af te halen kwam de vis weer los en kon ik weer spanning opbouwen dit ritueel heeft zich zeker nog wel een 8 keer plaats gevonden en met alle schrik om het hart waren we bang deze dikke en mooie vis ook al hadden we na een drie kwartier nog niks gezien straks toch te verliezen. Na ongeveer 8 keer hebben vast gezeten kwam de vis weer los en kwam richting het vrije gedeelte. wat de gelegenheid gaf om de vis verder af te drillen. na een strijd van één uur en 23 minuten lag er een flinke schub in het net. de adrenaline gierde door onze hele lichaam en helemaal wanneer we deze schitterende vis in de onthaakmat hadden liggen. We belden Dan de eigenaar dit moest wanneer er een 40 plus vis werd gevangen. Dan kwam langs en vertelde ons dat we het Lake record common carp hadden te pakken. Op zijn goede doen haalde deze vis soms de 50 plus maar bleef nu echter steken op 44,2 pond maar dat mocht de pret zeker niet drukken en we waren er dol blij mee. Alle vissen moesten altijd van beide kanten gefotograveerd worden vanwege de herkenning van de vissen wat ons bij deze vis mooi de gelegenheid gaf ondanks dat ik ( Jan ) de vis had mogen vangen maar zonder mijn vismaat ( Germ ) nooit had mogen vangen beide op de foto te komen met deze prachtschub.
we hadden veel kijks direct op onze stek en dat was terecht want het bleef op de andere stekken erg rustig. Terwijl de hel op onze kant nog steeds niet wat afgezakt en de runs maar bleven komen.

Nadat we deze vis hadden terug gezet en met volle teugen genoten en de rust op onze stek met andere mensen was terug gekeerd was het inmiddels tijd voor het avond eten dat iedere keer goed verzorgd en wel door Tracey werd gebracht. Ook in de ochtenden kon je bestelling op nemen wat je ook maar wou en het werd gebracht. Zo hadden wij bijna iedere ochtend heerlijke warme ham kaas croissants. In de avonden kregen we maar weinig slaap en moesten er regelmatig uit om weer een vis te landen. Maar goed dit was ook de reden waar voor we waren gekomen. in deze zelfde avond zat er iets tijdens de schemering in onze landings net die we omhoog tegen de waslijn aan hadden staan. Een vleermuis was het geval nadat we het beestje hadden bevrijd genoten we van de heerlijke avond en hebben we veel tijd met de mensen een stek naast ons geklets die zelf uit Engeland vandaan kwamen. Dus weer nieuwe vrienden opgedaan. Na een erg leuke, gezellige en lollige week te hebben gehad met hoogte punten en weinig dieptepunten vloog helaas de week ook maar weer zo maar voorbij. Het was alweer tijd om alles op te gaan ruimen en alles opnieuw in te laden in bus en ons voor te bereiden op de lange terug reis.

de terug reis zelf verloopt op zich vrij goed ondanks even in de drukke file te hebben gestaan in Parijs. Maar na parijs konden we alweer snel het gas pedaal indrukken en kon er een drie kwartier terug worden gewonnen en later zelfs wanneer we in nederland terug waren een half uur eerder thuis waren dan de voorspelling was. Na alles weer netjes op geruimd te hebben tijd om nog samen even na te genieten met een biertje en samen bladeren door de foto,s en video,s heen werd het tijd om een frisse douche te nemen en lekker onder de dekens te kruipen. Voor ons dus een super week gehad wat zeker voor herhaling vatbaar is. Een week die wij niet weer zullen vergeten.